Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2018


Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer

Bron: ProRail



Nederland wordt steeds voller en de vraag om duurzame mobiliteit blijft toenemen. Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. ProRail kijkt voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Bijvoorbeeld door over bestaande spoorlijnen zo veel mogelijk treinen te laten rijden, gaan we zuinig om met de schaarse ruimte in Nederland.

Het spoor is 'slank'
In vergelijking met de snelweg neemt het spoor relatief weinig ruimte in beslag. Neem nu het traject Amsterdam-Utrecht. Tussen Abcoude en Breukelen is de A2 grofweg 80 meter breed en het spoor 40 meter. Het spoor is dus twee keer zo 'slank' als de snelweg. Het spoor biedt veel capaciteit. Sinds kort rijden er tussen Amsterdam en Utrecht tien intercity's en vier sprinters per uur. Dat betekent ruimte voor circa 17.000 reizigers per uur. De A2 is vijf banen breed en heeft een capaciteit van gemiddeld 10.000 reizigers per uur. Het spoor kan op dit traject dus 70% meer reizigers vervoeren dan de snelweg, op de helft van de ruimte.

Een frisse blik
Hogere treinfrequenties tussen steden vangen een deel van de groei op. Maar veel van de knelpunten zitten op de korte reisafstanden, in en rond de steden. Daarvoor is het nodig om met een frisse blik naar alle beschikbare infrastructuur en ruimte te kijken en alle opties open te onderzoeken. Kunnen we bijvoorbeeld verschillende vervoersoorten slim aan elkaar koppelen? En kunnen we de fiets een nóg grotere rol geven zodat je bijvoorbeeld met je fiets tot op het perron of zo de trein in kan rijden? Dan kunnen we misschien nog slimmer omgaan met onze schaarse ruimte.

Wil jij ons ook helpen om deze klus te klaren? Ga dan naar werkenbijprorail.nl en bekijk deze mooie film:







Deel dit artikel:                   





Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Beurs bruist van de nieuwe ontwikkelingen
Weblogposting
Lightwell & Tomingroep zetten Almere in mooi licht
Weblogposting
Lightwell & Tomingroep zetten Almere in mooi licht
Weblogposting
Dag van de Openbare Ruimte groeit naar Vakbeurs Openbare Ruimte
Weblogposting
Vakbeurs Ruimte & Licht verhuist dit jaar naar Expo Houten
Weblogposting
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Van Gelder voorziet gemeente Berg en Dal van LED
Nieuwsbericht
Vakbeurs Ruimte & Licht verhuist dit jaar naar Expo Houten
Weblogposting
Vakbeurs Ruimte & Licht verhuist dit jaar naar Expo Houten
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Van bliksembezoek tot uitgebreid oriënteren... altijd zinvol!
Weblogposting
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Interview burgemeester Jan van Zanen over zijn visie op openbare ruimte
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Lightwell ISO-9001 en ISO-14001 gecertificeerd
Weblogposting
Luminext exclusief distributeur van SmartNodes sensoren voor slimme verlichting
Weblogposting








[Banners]